Members Blog

Web Editor

"Please send us any story, short or long, about anything that you would like to share in our community. Click on the botton abow to send us an e-mail."

RESEBERÄTTELSE  FRÅN  BLITAR

Text och foto: Peter Eriksson

DAG 1

Vi har tagit oss till Blitar, en liten stad på södra Java i provinsen Jawa Timur, med Indiska oceanen som närmsta granne. Och just vatten kommer att spela en viss roll under vår första dag. Men till det återkommer jag för vi kommer överens om att först spendera förmiddagen åt det historiska Blitar. Här finns som alla kanske inte känner till gott om gamla tempel. Vissa i bättre skick än andra bör tilläggas.

Candi Sawentar

All heder åt dessa tempel, men är man i Blitar ska man absolut inte missa att besöka Candi Penataran som är ett av östra Javas allra största hinduiska tempel. Vi beger oss därför dit vilket också blir vårt sista stopp på rundresan ”Det historiska Blitar”. Men vilket avslut sedan!

Candi Panataran, som spelade en viktig roll under kungariket Majapahit (1293-1527), är till-ägnad guden Shiva och innehåller bland annat en av de största indonesiska samlingarna reliefer som berättar om guden Wishnu i olika avatarer.

Efter en tidig frukost hoppar vi upp på motorcykeln (det vanligaste transportmedlet i Indonesien) och åker iväg till Candi Sawentar som dateras till mitten av 1200-talet och ligger ett par kilometer utanför stan. Det originella med detta 10,65 m höga tempel är att det ligger några meter under marknivån och besöks dessutom av många hinduer.

Här går vi runt och tittar intresserat upp mot relieferna av de skräckinjagande Kala-huvudena innan vi fortsätter till Candi Kalicilik som i mångt och mycket påminner om Candi Sewantar. Även Candi Kalicilik har många fina reliefer att vila ögonen på och ligger dessutom omgärdad av riklig grönska som gör det trevligt att strosa runt.

Candi Penataran

Efter att ha ägnat en timme åt Candi Panataran beger vi oss så ner mot havet. Det finns ett flertal synnerligen vackra stränder i regionen såsom Pantai Tambakrejo och Pantai Pangi. Men den strand vi bestämmer oss för att åka till är den rent visuellt kanske den vackraste, Pantai Peh Pulo.

Då Blitar inte ligger direkt vid havet tar det oss lite drygt en halvtimme att komma ner till Pantai Peh Pulo. Längs vägen kör vi förbi vidsträckta ris- och böljande majs- och sockerrörs-fält, små idylliska byar och vidare över en mindre bergskedja med vyer som verkligen imponerar på sina ställen.

Framme vid Pantai Peh Pulo får vi verkligen lön för mödan. Stranden i sig är väl kanske inte den största, men vad gör det. Imponerad blir man ändå. Framför allt av alla de små obebodda öarna strax utanför vilka gett upphov till att folk runtomkring kallar platsen för Blitars ”Raja Ampat”. Ute i vattnet gungar också flera färgglada fiskebåtar. Däremot är det inte många som badar eftersom vågorna går höga och lämpar sig därför inte för bad.

Eftersom vi inte har ätit någonting uppsöker vi en av de lokala restaurangerna utmed stranden. Här beställer vi färskgrillad ikan bakar som vi äter tillsammans med ris och spenat samt stark sambal trasi. Till detta dricker vi varsin kokosnöt. Jag måste ärligt säga att det är svårt att hitta en mer perfekt plats än denna att äta på.

Klockan har nu blivit sen eftermiddag varför vi åker tillbaka till Blitar och avrundar vår första dag där. Som sig bör gör vi det i alun-alun, stadens centrala park där vi tillsammans med många andra likasinnade strosar planlöst omkring bland försäljare av allehanda krims-krams samt barn på små ettriga elmotorcyklar. Bara för att nämna en del.

DAG 2

Vi inleder vår andra dag i Blitar på samma härliga sätt som gårdagen. En tidig frukost och sen en rask promenad till Istana Gebang som är en historisk byggnad i så måtto att det var här som Indonesiens första president Soekarnos morsföräldrar bodde och där han själv tillbringade en del tid under sin ungdom. Numera är huset ett museum. Här spenderar vi en stund med att gå runt bland möbler och gamla fotografier innan vi till fots fortsätter till Kebon Rojo. I denna trevliga och grönskande park i hjärtat av Blitar njuter vi en stund av lugnet från alla träden samtidigt som vi går runt och tittar på både fåglar och andra djur i den lilla djurparken. Att människor söker sig hit är lätt att förstå för det är onekligen en liten oas.

Efter en något längre promenad har vi tagit oss till Soekarnos grav. Som alla kanske inte vet ligger han begravd här i Blitar. Nu är det väl inte direkt en plats för den allmänna turisten att besöka utan mer för den politiskt intresserade och pilgrimer. Komplexet innehåller förutom hans grav även ett bibliotek, museum och en lång relief som berättar om hans liv.

Efter en traditionell Blitar-lunch (nasi pecel) tar vi motorcykeln upp till Karanganjar Coffee Plantation och lär oss mer om kaffets historia. Här vandrar vi runt bland kaffebuskar och dricker en kopp i restaurangen innan vi åker tillbaka till stan och tar oss an en spännande stadspromenad i de centrala delarna. Vi går in och ut i affärer och njuter av atmosfären som det färgrika vardagslivet erbjuder.

Resten av eftermiddagen tillbringar vi sedan vid Sumber Udel Water Park som är ett något enklare äventyrsbad och inte riktigt vad man är van vid hemifrån. Men barnen gillar stället och det är huvudsaken.

Detta blir också den sista ”sevärdhet” vi besöker under vår vistelse i Blitar. Nu har klockan blivit så pass mycket att det är dags att äta middag. Det gör vi på det anrika Hotel Tugo Sri Lestari, ett av de äldsta i Indonesien, där nasi goreng ikan asin och deras egen nasi goreng står på menyn. Avrundas sedan dagen med att än en gång gå till alun-alun och festligheterna där.